Hari ni dunia makin bising dengan suara yang pelbagai, kita kadang lupa untuk tunduk kepada suara yang paling jernih: suara ilmu. Dan dalam tradisi Islam, institusi mufti adalah antara benteng terakhir yang menjaga kemurnian ilmu, adab, dan akidah umat.
Mufti bukan sekadar orang yang pandai baca kitab. Ia adalah amanah besar. Dalam sejarah Islam, para mufti adalah pewaris tugas para nabi dalam menyampaikan kebenaran, walau pahit. Rasulullah ﷺ bersabda:
“Sesungguhnya para ulama adalah pewaris para nabi.”
(Riwayat Abu Dawud, Tirmizi)
Mereka bukan maksum, tapi mereka berusaha menjaga kemaksuman ilmu. Maka, mencerca mufti bukan hanya mencerca individu, tapi mencalar martabat ilmu dan adab yang kita warisi dari generasi sahabat dan tabi’in.
Adab dan Ilmu: Dua Sayap Menuju Kebenaran
Imam Malik pernah menegur seorang pemuda yang bertanya dengan nada tinggi:
“Belajarlah adab sebelum engkau belajar ilmu.”
Adab bukan sekadar sopan santun. Ia adalah disiplin rohani. Bila kita beradab dengan ilmu, kita tidak melatah bila tidak faham. Kita tidak menghukum bila belum cukup dalil. Kita tidak mendahului mufti dengan fatwa sendiri dari TikTok atau WhatsApp.
Allah berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya…”
(Surah Al-Hujurat, 49:1)
Khurafat: Racun Halus dalam Akidah
Khurafat bukan hanya cerita hantu atau tangkal. Ia adalah kepercayaan yang tidak bersandar kepada wahyu, tapi kepada sangkaan dan warisan yang tidak ditapis. Ia merosakkan tauhid secara perlahan.
Nabi Ibrahim AS adalah contoh agung dalam menentang kesyirikan dan khurafat. Baginda menghancurkan berhala kaumnya, bukan kerana marah semata, tapi kerana cinta kepada kebenaran. Firman Allah:
“Sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu sembah, kecuali Tuhan yang menciptakan aku…”
(Surah Az-Zukhruf, 43:26–27)
Baginda tidak hanya menolak berhala fizikal, tapi juga berhala pemikiran—kepercayaan yang tidak berasas.
Tawassul: Antara Adab dan Akidah
Tawassul adalah satu bab yang halus. Ia bukan khurafat jika dilakukan dengan adab dan kefahaman. Tawassul dengan amal soleh, dengan nama-nama Allah, atau dengan doa orang soleh yang masih hidup adalah dibenarkan.
Contoh tawassul yang sahih:
Tiga lelaki terperangkap dalam gua, lalu mereka bertawassul dengan amal soleh masing-masing.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Namun, tawassul dengan orang yang telah wafat, atau meminta kepada mereka secara langsung, adalah pintu kepada syirik jika tidak dijaga. Di sinilah peranan mufti dan ulama—menjelaskan dengan hikmah, bukan menghukum membuta tuli.
Kembali kepada Cahaya
Dalam dunia yang gelap dengan fitnah dan keliru antara adat dan akidah, kita perlukan cahaya ilmu. Dan cahaya itu datang dari mereka yang menjaga adab, berpegang kepada wahyu, dan tidak tunduk kepada populariti.
Mari kita muliakan institusi mufti, bukan kerana mereka sempurna, tapi kerana mereka memikul tugas yang berat demi menyelamatkan kita dari kesesatan yang halus.
“Allah meninggikan orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu beberapa darjat.”
(Surah Al-Mujadilah, 58:11)
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ. أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ فَاسْتَغْفِرُوْهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْم
No comments:
Post a Comment