Tuesday, September 23, 2025

Catatan Lapanbelas 2025

Hari ini, di sebuah ruang belajar yang sederhana, seorang anak muda bertanya kepada gurunya:
“Kenapa aku harus membongkokkan diri di hadapan buku-buku ini, sedangkan dunia di luar penuh dengan kehidupan? Bukankah lebih baik aku hidup dahulu, belajar kemudian?”

Sang guru, yang telah menyaksikan bagaimana kejahilan merosakkan jiwa dan bagaimana hikmah menyelamatkan umat, menjawab dengan tenang:
“Dunia memang luas, dan ia akan mengajar kamu banyak perkara. Tapi tanpa pendidikan, kamu akan berjalan buta di lorong-lorongnya. Pendidikan bukan membina dunia untukmu, tetapi ia membuka pintu agar kamu memasukinya dengan pandangan yang tajam.”

Rasulullah ﷺ tidak sekadar mengajar hukum, tetapi membina manusia.
Baginda memulakan revolusi pendidikan dengan wahyu pertama:

“Iqra’ – Bacalah.”

Pendidikan baginda bukan sekadar pengisian maklumat,
tetapi pembentukan akhlak, pemurnian jiwa, dan pengenalan kepada Tuhan.
Baginda mendidik dengan kasih, hikmah, dan teladan.
Dan dari Madinah, lahirlah generasi yang bukan hanya tahu,
tetapi faham, berakhlak, dan mampu memimpin dunia.

Syed Muhammad Naquib al-Attas menegaskan bahawa:

“Ilmu ialah pengiktirafan terhadap sesuatu menurut tempatnya yang sebenar dalam susunan wujud.”

Pendidikan bukan sekadar tahu, tetapi mengenal hakikat.
Ia mesti berasaskan ta’dib—pembentukan adab,
agar manusia tahu tempat Tuhan, tempat manusia, dan tempat ilmu.

Prof Siddiq Fadzil pula mengangkat gagasan karamah insaniah—
bahawa pendidikan mesti memuliakan manusia,
bukan menjadikan mereka alat ekonomi atau angka statistik.
Pendidikan mesti menyemai empati, hikmah, dan kesedaran sosial.

Allah menyeru dalam Surah At-Taubah:

“Mengapa tidak pergi dari setiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam ilmu agama (tafaqquh fiddin)…”
(At-Taubah: 122)

Tafaqquh bukan sekadar hafalan, tetapi pemahaman yang mendalam.
Dan pendidikan mesti berasaskan maqasid syariah—
menjaga agama, nyawa, akal, keturunan, dan harta.
Inilah pendidikan yang membina insan, bukan sekadar pekerja.

John Locke menulis:

“Education is the key to understanding the world and our place within it.”

Pendidikan adalah kunci—bukan beban, tetapi pembebasan.
Ia adalah lensa untuk melihat kebenaran,
dan kompas untuk menavigasi takdir.
Tanpa pendidikan, kita hidup tetapi tidak sedar.
Dengan pendidikan, kita bukan sekadar hidup—kita terjaga.

Pendidikan hari ini mesti kembali kepada akar:

• Membina jiwa, bukan hanya minda
• Menanam adab, bukan sekadar maklumat
• Memuliakan manusia, bukan mengukur mereka dengan angka
• Menghubungkan ilmu dengan Tuhan, bukan memisahkannya dari makna

Dan seperti anak muda yang kembali membuka buku dengan jiwa yang baru,
kita mesti membaca dunia ini dengan mata yang tajam,
dan hati yang tunduk kepada kebenaran.

Ya Allah,
Kurniakanlah kepada kami pendidikan yang memuliakan manusia,
yang membina akhlak, bukan sekadar kecerdikan.
Jadikanlah kami pelajar yang mencari makna,
dan guru yang menanam hikmah.

Bukakanlah pintu-pintu ilmu yang membawa kepada-Mu,
dan jauhkanlah kami dari sistem yang melupakan asal-usul kami.
Jadikanlah pendidikan kami jalan menuju baldatun toyyibatun wa rabbun ghafur,
negeri yang baik di bawah naungan-Mu yang Maha Pengampun.

آمِيْن يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

Catatan Dhuha Pak Ari - 22 September 2025

No comments:

Post a Comment