Tuesday, January 22, 2013

Salam Maulidur Rasul 1434H


Teringat tazkirah yang saya ikuti beberapa tahun lalu di bulan rabiul awal nie? Berkaitan maulidur rasul… Isinya disinopsiskan di status FB terkini ABIM Pusat.

“Apalah ertinya sambutan ulangtahun Nabi besar kita atau Maulidur Rasul SAW kalau hanya kita menyambut dan mengenang nya sekadar peringatan zahirnya sahaja.

Apalah ertinya keinsafan kita dalam menghayati sejarah perjuangan Nabi yang begitu panjang tanpa kita kaitkan dengan diri kita, peranan kita, tanggungjawab kita dan jihad kita untuk mempertahankan kesucian islam yang telah dibawa oleh baginda SAW. Sambutan tidak akan memberi makna tanpa usaha dan kecenderungan jihad dalam diri dan upaya kita mengangkat martabat diri kita, keluarga, jiran tetangga, masyarakat dan negara kita ke satu era yang gemilang berdasarkan panduan wahyu.

Cuba kita renung semangat jihad baginda yang dihamparkan dengan perjuangan Islam seawal kelahirannya, bagaimana perjuangan baginda berada dalam lingkungan masyarakat, begitu juga bagaimana baginda begitu tekun dalam melaksanakan tugas sebagai Al-Amin yang menjadi tunjang , menjadi kekuatan dan contoh generasi Mekah pada ketika itu atas kehebatan akhlaq dan sahsiah baginda. Inilah bukti akan contoh yang dimainkan oleh baginda kepada kaumnya walaupun berbeza dari segi fahaman agama dan keimanan. Namun baginda tetap menjadi rujukan, penyinar kepada kegelapan umat pada zamannya.”

Salah satu daripada intipati penting lain ialah antara mesej dakwah yang cuba disampaikan oleh beliau, iaitu mesej kasih sayang dan pembebasan umat daripada jahiliyyah (sifat, pemikiran dan perilaku). Nabi diturunkan di tengah-tengah masyarakat jahiliyyah Mekah yang hidup secara kebinatangan (bestiality) dan jauh daripada norma-norma kemanusiaan sehinggakan Kerajaan besar Rom dan Parsi yang menakluk hampir ke seluruh tanah Arab tidak langsung memiliki keinginan untuk menawan kota Mekah ini. Hanyalah Abrahah saja yang terdetik hati untuk menyerang Mekah atas niat untuk memusnahkan kaabah terdorong daripada keperluan perekonomian melalui pelancongan… Atas faktor ini jugalah timbul perasaan rendah diri dan ketakutan yang mendalam di kalangan bangsa Quraisy terhadap serangan-serangan dari luar.

“Tuhan yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan.” (Quraisy : 4)

Kehidupan jahiliyyah kaum Quraisy perlukan pembebasan segera dan koreksinya adalah dalam bentuk pemikiran dan sifat akhirnya diterjemahkan kepada perilaku dan sahsiah mereka. Hanya Islah (Perubahan/reformasi) menyeluruh sahaja yang dapat menukar bangsa Arab Quraisy ini menjadi bangsa yang mengemudi ketamadunan dunia selepas itu.

Maka dengan itulah Islah mesti menuju ke arah kebaikan, bukan kefasadan (keburukan dan kehancuran)... Islah ini dipandu oleh syariah.

Ibnu Qayyim rahimahullah menegaskan bahawa syariah itu berasaskan kepada hikmah-hikmah dan maslahah-maslahah untuk manusia sama ada di dunia atau di akhirat. Perubahan hukum yang berlaku berdasarkan perubahan zaman dan tempat adalah untuk menjamin syariah dapat mendatangkan kemaslahatan kepada manusia. Ibnu Qayyim menegaskan hal tersebut dalam kitab masyhurnya, I’lam al-Muwaqqi’iin (dipetik oleh Dr Jasser Auda dalam bukunya, Maqasid Syariah: Dalil Li al-Mubtadi’, m.s 50)

“Sesungguhnya syariah Islam itu binaan dan asasnya adalah atas segala hikmah dan kebaikan untuk manusia di dunia dan akhirat. Syariah Islam itu segalanya keadilan, rahmat, hikmah, kebaikan. Maka setiap perkara yang terkeluar dari keadilan kepada kezaliman, dari rahmat kepada yang berlawanan dengannya, dari kebaikan kepada kerosakan, dari hikmah kepada sia- sia maka ianya bukan syariah Islam sekalipun diberikan takwilan untuknya”.

Hari ini muncul pelbagai isu-isu keagamaan yang amat memeningkan kepala dan menyebabkan rakyat marhaen menjadi keliru. Kita bukan saja dipaksakan untuk bersama sesuatu isu malah dipaksakan untuk menerima isu tersebut… Ada juga pihak dari kalangan yang ekstrem mengeruhkan lagi keadaan dengan pandangan yang sangat negatif malah ke arah tindakan yang jahiliyyah sifatnya.

Shaykh 'Allal al-Faasi dalam buku beliau bertajuk Maqasid al-Syariah al-Islamiyyah wa Makarimuha (lihat hal. 355-359), demikian juga Ustadz Dr Raysouni yang dipetik sebagai berkata:

“Agama dan paksaan menurut pandangan Islam adalah dua perkara yang pertembungannya yang tidak mungkin bergabung sekali. Apabila ada paksaan, maka batallah agama. Paksaan tidak menghasilkan agama, bahkan menghasilkan nifaq (hipokrit), dusta dan tipu daya. Semuanya adalah sifat-sifat batil dan ditolak dalam syarak. Ia tidak menghasilkan sesuatu yang baik kecuali kehinaan hidup di dunia dan akhirat. Sepertimana paksaan tidak melahirkan agama dan iman, maka demikian juga ia tidak melahirkan kufur dan riddah. Orang yang dipaksa atas kekufuran, tidak dikira sebagai kafir. Orang yang dipaksa supaya murtad tidak dikira sebagai murtad. Demikian juga orang yang dipaksa beriman, dia bukan seorang beriman. Orang yang dipaksa dengan Islam bukan beragama Islam.”

Walaupun pandangan ini boleh ditolak dan didebatkan secara ilmiah tetapi intipati atau idea kepada pemaksaan dalam sesuatu perkaralah yang mengundang kepada kefasadan. Oleh sebab itulah, proses pendakwahan itu sepatutnya bersifat menyeluruh. Kita tidak seharusnya membawa seorang itu untuk menganut agama suci ini dengan hanya sekadar lafazan kalimah syahadah tetapi perlu disertai dengan program-program terperinci dan lengkap pemantapan Islam sebagai ad-din.

Jika hal ini tidak diberikan perhatian sewajarnya, jadilah umat Islam ini umpama buih-buih dan pada namanya saja; dan di Sabah ini gelaran khususnya ialah Islam andang-andang.

Pengalaman pahit beragama dan kebosanan serta kebangangan umat manusia terhadap golongan-golongan elitis agama ini menyebabkan wujudnya fahaman anti-agama atau sosialis atau komunis. Pengamalan agama secara tidak jujur dan berkepentingan sebegitu telah berleluasa dalam sejarah Barat dan Muslim, justeru tidak hairanlah Karl Marx (1818-1883) mengkritik peranan agama dengan menyatakan:

Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions. It is the opium of the people. The abolition of religion as the illusory happiness of the people is the demand for their real happiness. To call on them to give up their illusions about their condition is to call on them to give up a condition that requires illusions. The criticism of religion is, therefore, in embryo, the criticism of that vale of tears of which religion is the halo.”

[Agama adalah keluhan mereka yang tertindas, nurani kepada dunia yang tiada bertimbang-rasa, dan jiwa kepada suasana yang nihil kejiwaannya. Ia adalah candu masyarakat. Penghapusan agama sebagai khayalan kebahagiaan masyarakat adalah desakan kepada kebahagiaan sebenarnya. Menyeru mereka agar melupakan segala khayalan tentang kehidupan mereka sebenarnya seruan yang mengajak meninggalkan keadaan yang memerlukan khayalan. Kritik ke atas agama adalah sebenarnya, dalam bentuk embrio, kritikan ke atas aliran air mata yang mana agama merupakan puncanya.]

Tidak langsung terdetik di hati saya untuk menyokong kenyataan ini kerana kenyataan Karl Marx ini lahir daripada implementasi elitis-elitis agamawan yang terlalu sibuk membenarkan kebenaran mereka tanpa mengambil peduli hal rakyat marhaen di bawah. Sudah semestinya cetusan idea yang membawa kepada kemenangan dan perasaan bahagia di kalangan rakyat bawahan (terutama yang sudah bosan dengan karut-marut golongan elitis-elitis agama) akan disambut dengan senangnya oleh rakyat walaupun idea-idea ini bertentangan dengan keperluan dalam beragama. Hari ini, situasi sebeginian sudah menunjukkan bibit-bibitnya…

Saya hanya mampu berkata kepada rakan-rakan yang terlalu obses kepada penegakan hak asasi kemanusiaan, “menuntut yang hak itu wajib, tetapi timbanglah dengan ilmu pengetahuan yang didasari oleh keperluan setempat dan semasa serta wahyu, bukan hanya dengan kewarasan akal”

dan juga kepada elitis-elitis agamawan, “jangan menjauhkan diri daripada umat Islam dengan pandangan yang terlalu kritis, gunakanlah pertimbangan akal dan ilmu pengetahuan yang didasari oleh keperluan setempat dan semasa”

Akhir sekali, saya suka berkongsi sekali lagi pandangan Ustaz Siddiq Fadhil ini semasa memberikan pandangan tentang pemakaian kalimah Allah,

"Provokasi-provokasi keagamaan seharusnya dihindari, dan tuntutan yang menjadi keberatan umat Melayu Islam ini harus dihentikan. Apa pun yang berlaku pada pemakaian kalimat Allah di luar Malaysia tidak semestinya relevan dengan masyarakat kita. Isu ini harus dilihat secara kontekstual. Realiti sejarah dan budaya Malaysia memang tidak memungkinkan pemakaian kalimat Allah di luar konteks keislaman. Fiqh kita mengambilkira `uruf ahl al-balad (budaya warga setempat). Antara yang harus menjadi pertimbangan utama dalam isu ini ialah mafsadah atau kesan buruknya yang perlu dihindari."

No comments:

Post a Comment