Makna عَلِيمًا حَكِيمًا Menurut Tiga Tafsir
1. Tafsir Ibnu Kathir – Ilmu sebagai asas keadilan dan pembalasan
Ibnu Kathir sering menafsirkan ‘Alīm sebagai “Yang mengetahui segala sesuatu, baik yang nyata mahupun tersembunyi. Hakīm pula ditafsirkan sebagai “Yang meletakkan sesuatu pada tempatnya”—itulah hakikat hikmah. Dalam konteks pendidikan, ini bermakna Allah mendidik manusia melalui wahyu dan ujian, dengan pengetahuan sempurna dan kebijaksanaan yang tidak tersasar. Dalam konteks keadilan, Allah tidak menghukum melainkan setelah memberi ilmu dan peluang. Maka pembalasan-Nya sentiasa adil dan berasaskan pengetahuan yang sempurna.
2. Tafsir Al-Azhar (Buya Hamka) – Hikmah sebagai jalan ta’dib dan kemanusiaan
Buya Hamka menekankan bahawa hikmah adalah “ilmu yang membawa kepada amal dan akhlak yang luhur.” Dalam pendidikan, Hakīm merujuk kepada proses ta’dib—pembentukan adab, bukan sekadar pengisian maklumat. Beliau menyatakan bahawa Allah mendidik manusia dengan hikmah agar mereka menjadi insan yang tahu menimbang, bukan hanya tahu menghukum. Dalam konteks sosial, Hakīm adalah penawar kepada kezaliman. Ia mengajar kita bahawa keadilan bukan hanya soal hukum, tetapi soal kasih sayang yang berpandukan ilmu.
3. Tafsir Al-Misbah (Quraish Shihab) – Keseimbangan antara ilmu dan kebijaksanaan
Quraish Shihab menafsirkan ‘Alīm sebagai “Yang mengetahui secara menyeluruh, bukan hanya secara teknikal.” Hakīm adalah “Yang bijaksana dalam menetapkan hukum, memberi balasan, dan mendidik manusia.” Dalam pendidikan, ini bermakna Allah tidak hanya memberi ilmu, tetapi juga membentuk karakter melalui proses tarbiyah yang berterusan. Dalam keadilan, Allah tidak tergesa-gesa menghukum. Dia memberi ruang untuk taubat, kerana hikmah-Nya menuntut keseimbangan antara rahmat dan pembalasan.
Konteks Pendidikan: Ta’dib dan Tarbiyah
• Ta’dib: Allah sebagai Hakīm mendidik manusia dengan adab sebelum ilmu. Contohnya, kisah Luqman yang menasihati anaknya dengan hikmah—bukan hanya fakta, tetapi nilai.
• Tarbiyah: Allah sebagai ‘Alīm mengetahui potensi setiap insan. Maka proses pendidikan adalah berperingkat, sesuai dengan kemampuan dan konteks.
Allah tidak menghukum tanpa ilmu dan hikmah. Setiap balasan adalah tepat, bukan hanya adil secara hukum tetapi juga adil secara spiritual dan sosial. Dalam masyarakat, kita diajar untuk meniru sifat ‘Alīm dan Hakīm—menilai dengan ilmu, bertindak dengan hikmah.
Kalimat عَلِيمًا حَكِيمًا bukan sekadar pujian, tetapi panggilan untuk menjadi pendidik yang tahu dan bijaksana, pemimpin yang adil dan beradab, serta hamba yang yakin bahawa setiap ujian dan balasan adalah dalam ilmu dan hikmah Allah.
No comments:
Post a Comment