Thursday, September 18, 2025

Catatan Sepuluh 2025

Hari ini, aku merenung kembali seruan awal kenabian:
قُمْ فَأَنذِرْ — Bangkitlah, dan berilah peringatan. (Surah Al-Mudathir : 2)
Ia bukan sekadar arahan untuk berdakwah, tetapi panggilan untuk membina orientasi pemikiran yang menyeluruh.
Bangkit bukan hanya dari tidur, tetapi dari kelalaian intelektual.
Peringatan bukan hanya tentang azab, tetapi tentang arah, tentang makna, tentang tujuan.

Dalam dunia yang sedang bergelut antara idealisme dan realisme, pemikiran Islam mesti tampil sebagai penjelmaan wasatiyatul Islam—keseimbangan yang tidak condong kepada ekstrem.
Kita tidak boleh terlalu idealis hingga melupakan realiti rakyat yang bergelut dengan banjir, jalan rosak, dan bekalan air dan elektrik yang terputus.
Kita juga tidak boleh terlalu realistik hingga tergadai prinsip, hanya kerana mahu cepat selesai.

Keseimbangan ini adalah seni kenabian—berdiri di tengah, melihat jauh ke depan, tetapi tetap berpijak di bumi.

Dalam membina orientasi dakwah dan kepimpinan, aku teringat gagasan besar yang pernah digariskan oleh Prof. Dato’ Dr. Siddiq Fadzil—seorang tokoh pemikir dan pendakwah yang telah banyak mencorak pemikiran Islam di Malaysia.

Beliau menekankan bahawa pemikiran Islam mesti bersifat:

• Muʽāsir – kontemporari, memahami cabaran semasa dan realiti masyarakat.
• Mustaqbali – futuristik, bersedia menghadapi masa depan yang kompleks dan mencabar.
• Tarikhi – berakar pada sejarah, kerana sejarah bukan beban, tetapi bekal dan cermin.

Ada yang terlalu futuristik hingga meremehkan sejarah.
Padahal sejarah adalah cermin untuk melihat wajah kita hari ini.
Dalam bahasa pengurusan:

“If you do not know where you have been, how can you know where you are going?”

Gerakan Islam tidak boleh lupa sejarahnya.
Kerana dari sejarah kita tahu bagaimana umat ini pernah bangkit, pernah jatuh, dan pernah bangkit semula.
Dan dari sejarah kita tahu bahawa Sabah pernah menjadi tanah yang kuat dengan hasil mahsul, budaya dan nilai, bukan hanya dengan infrastruktur.

Pemikiran Islam mesti berorientasikan maqasid—tujuan, hasil, dan kesan.
Bukan sekadar tahu hukum, tetapi tahu mengapa hukum itu wujud.
Bukan sekadar tahu apa yang perlu dibuat, tetapi tahu ke mana ia membawa kita.

Al-fikrul maqasidi adalah cara berfikir yang membezakan antara wasilah dan ghayah.
Antara alat dan tujuan.
Kerana kadang-kadang kita terlalu obses dengan wasilah—projek, dana, program—hingga lupa ghayah:
Kesejahteraan rakyat, keadilan sosial, dan ketahanan jiwa.

Budaya maqasidi mengajar kita untuk bertanya:

• Apakah hasil jangka panjang dari dasar ini?
• Apakah nilai yang sedang dibina?
• Apakah kesan kepada generasi akan datang?

Sabah hari ini sedang bergelut dengan masalah infrastruktur dan daya tahan menghadapi bencana.
Jalan yang runtuh, bekalan air dan elektrik yang terputus, banjir yang berulang.
Pemikiran yang perlu diciduk oleh pemimpin mesti bukan hanya teknikal, tetapi berhikmah.
Mesti bukan hanya reaktif, tetapi strategik.

“وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا”
“Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.”

Inilah nilai yang mesti menjadi teras pemikiran kita.
Bahawa setiap dasar, setiap keputusan, dan setiap tindakan mesti tunduk kepada dua sifat ini.
Ilmu tanpa hikmah akan melahirkan sistem yang keras.
Hikmah tanpa ilmu akan melahirkan janji yang kosong.
Tapi bila keduanya bersatu, maka lahirlah kepimpinan yang bukan hanya berfungsi, tetapi menyembuhkan.

Catatan ini adalah seruan untuk bangkit.
Bukan sekadar bangkit dari tidur, tetapi dari kelalaian berfikir.
Kerana قُمْ فَأَنذِرْ bukan hanya untuk nabi, tetapi untuk setiap jiwa yang ingin melihat dunia ini kembali bercahaya.

Dan Sabah, dengan segala cabarannya, sedang menunggu pemimpin yang berfikir dengan maqasid, bertindak dengan hikmah, dan membina dengan kasih.

Ya Allah,
Limpahkanlah cahaya kepada Sabah,
kepada tanah yang sedang bergelut dengan bencana dan kekurangan,
kepada rakyat yang sabar menunggu perubahan,
dan kepada pemimpin yang sedang mencari jalan pulang kepada fitrah.

Jadikanlah setiap usaha kami sebagai wasilah menuju ghayah-Mu,
dan setiap langkah kami sebagai amal yang Kau redhai.
Kerana Engkau, ya Allah,
Maha Mengetahui segala yang tersembunyi,
dan Maha Bijaksana dalam setiap aturan hidup.

آمِيْن يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

Catatan Subuh Pak Ari - 19 September 2025

No comments:

Post a Comment