Tuesday, August 7, 2012

Masyarakat Madani

Madani merupakan penyifatan terhadap kondisi dan sistem kehidupan di Kota Madinah, kata madani sendiri berkaitan dengan kata madinah yang berarti kota. Masyarakat madani adalah masyarakat yang beradab, menjunjung tinggi nilai-nilai kemanusiaan, yang maju dalam pengusaan ilmu pengetahuan dan teknologi, dalam hal ini juga disebut dengan Masyarakat Mutamaddin. Dalam Al-Quran Allah memberikan ilustrasi masyarakat ideal sebagai gambaran  masyarakat madani dengan sebutan Baldatun Thayyibatun Warabbun Ghafur.

“Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba', satu tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) Yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu: dua kumpulan kebun (yang Luas lagi subur), Yang terletak di sebelah kanan dan di sebelah kiri (kampung mereka). (lalu dikatakan kepada mereka): "Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadanya; (negeri kamu ini adalah) negeri Yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan Yang Maha Pengampun!.”

Dalam ilmu politik moden pemerintahan yang berteraskan kepentingan rakyat dipanggil Civil Society. Istilah civil society berasal dari kata latin “Civilis Societas”. Ia berasal dari Cicerio, yang hidup dalam abad pertama sebelum kristus. Pengertian awalnya terkait dengan konsep tentang warga dan bangsa Romawi yang hidup di kota-kota yang memiliki kod undang-undang. Kod undang-undang-undang itu merupakan ciri dari masyarakat atau komuniti politik yang beradab, yang berhadapan dengan masyarakat di luar Romawi yang belum beradab. Konsep Cicerio ini mencakup keadaan individu maupun masyarakat secara keseluruhan, yang telah memiliki budaya hidup kota yang menganut norma-norma kesopanan tertentu.
Walau bagaimanapun terdapat perbezaan di antara masyarakat madani yang kita idam-idamkan dengan struktur Civil Society yang cuba diagung-agungkan oleh pemikir-pemikir Barat.

Sheikh Yusuf al-Qardhawi dalam Min Fiqh al-Daulah (Fiqh Kenegaraan), merumuskan bahawa keresahan yang melanda masyarakat kita berada ditahap “parah”. Maka tidak memadai di ungkit kemungkaran kecil seperti majlis nyanyian dan tarian gila, pendedahan aurat wanita atau penjualan video porno. Apa yang perlu ditekankan ialah  “perubahan yang lebih menyeluruh yang melibatkan pemikiran, pemahaman, akhlak, amalan, adab, tradisi serta sistem perundangan.” Beliau merujuk kepada firman Allah s.w.t ar Ra’ad 13:11 mengenai keperluan kaum merubah diri mereka sendiri.

Apa yang lebih utama dalam rangka kelahiran masyarakat madani adalah kefahaman, kesedaran dan usaha memperkasa (empowerment) rakyat yang memahami hak dan tanggungjawab mereka.

No comments:

Post a Comment