Wednesday, September 24, 2025

Catatan Dua Puluh Satu 2025

Hari ini, aku menulis dengan hati yang ingin belajar dari mereka yang telah hidup dengan kemuliaan.
Bukan dari tokoh-tokoh yang hanya gah di pentas dunia,
tetapi dari insan-insan agung yang membina peradaban dengan akhlak dan kebajikan.
Mereka adalah sahabat-sahabat Rasulullah ﷺ—Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali, dan Abdul Rahman bin Auf.
Dan hari ini, kita juga mendengar gema hikmah dari Aristoteles,
yang menyebut bahawa inti hidup baik bukanlah harta, kuasa, atau ilmu semata,
tetapi arete—kebajikan.

Abu Bakar adalah lambang keberanian yang tenang.
Ketika hijrah bersama Rasulullah ﷺ, beliau tidak hanya menjadi teman perjalanan,
tetapi pelindung yang sanggup mempertaruhkan nyawa.
Beliau menyerahkan seluruh hartanya untuk perjuangan Islam.
Rasulullah ﷺ bersabda:

“Tidak ada seorang pun yang lebih banyak jasanya kepadaku daripada Abu Bakar.”
(HR Bukhari)

Kebajikan Abu Bakar bukan sekadar tindakan besar,
tetapi pilihan-pilihan kecil yang konsisten:
menyantuni orang miskin, membebaskan hamba, dan menangis dalam solat malam.

Umar adalah pemimpin yang tegas tetapi adil.
Beliau berjalan malam untuk memeriksa keadaan rakyat,
dan pernah memikul sendiri guni tepung untuk ibu miskin.
Ketika seorang lelaki mengadu tentang kelaparan anaknya,
Umar menangis dan berkata:

“Celakalah aku jika rakyatku lapar dan aku kenyang.”

Beliau hidup dengan prinsip:

“Kami adalah kaum yang dimuliakan oleh Islam. Jika kami mencari kemuliaan selain Islam, kami akan dihina.”

Kebajikan Umar adalah keseimbangan antara kekuatan dan kasih sayang—jalan tengah yang disebut Aristoteles sebagai the golden mean.

Uthman adalah hartawan yang tidak diperbudak oleh harta.
Ketika Madinah kekurangan air, beliau membeli telaga dan mewakafkannya.
Ketika tentera Islam kekurangan kelengkapan, beliau membiayai 950 ekor unta dan kelengkapan penuh.
Rasulullah ﷺ bersabda:

“Tidak ada yang membahayakan Uthman selepas apa yang dia lakukan hari ini.”
(HR Tirmizi)

Kebajikan Uthman adalah derma yang tidak riak,
memberi tanpa mengungkit, dan menyumbang tanpa syarat.

Ali adalah pemuda yang berani dan bijaksana.
Beliau tidur di tempat Rasulullah ﷺ ketika hijrah,
menyerahkan dirinya demi keselamatan baginda.
Beliau juga menjadi rujukan ilmu dan hikmah.
Rasulullah ﷺ bersabda:

“Aku adalah kota ilmu, dan Ali adalah pintunya.”
(HR Tirmizi)

Kebajikan Ali adalah keberanian yang berpandukan ilmu,
dan ilmu yang dibimbing oleh kasih dan hikmah.

Abdul Rahman bin Auf adalah saudagar yang kaya,
tetapi hidupnya tidak dikuasai oleh kekayaan.
Ketika ditawarkan harta oleh kaum Ansar, beliau menolak dengan sopan dan berkata:

“Tunjukkan aku jalan ke pasar.”

Beliau menyumbang ribuan dinar untuk perjuangan Islam,
tetapi tetap makan roti kasar dan menangis kerana takut hisab.
Kebajikan beliau adalah keikhlasan yang tidak mencari pujian,
dan kesederhanaan yang membina jiwa.

Aristoteles menyebut bahawa kebajikan bukanlah sesuatu yang jatuh dari langit,
tetapi hasil latihan dan pilihan-pilihan kecil yang konsisten.
Ia adalah jalan tengah antara dua ekstrem:
berani antara nekad dan pengecut,
dermawan antara boros dan kikir.

Ini juga merupakan konsep Wasatiyah yang selalu disebut oleh Prof Siddiq Fadzil.

Dan dalam Politics, beliau menegaskan:

“Negara yang baik hanya lahir dari warga yang berbudi.”

Aristotle tidak hanya berbicara tentang kebajikan sebagai jalan hidup yang baik,
tetapi juga sebagai asas kepada politik yang bermaruah dan masyarakat yang stabil.
Baginya, kebajikan bukan sekadar urusan peribadi,
tetapi “tiang” kepada negara yang ingin bertahan dalam keadilan dan kemakmuran.

“The good of man must be the end of the science of politics.”
— Aristotle, Nicomachean Ethics

Politik, menurut Aristotle, bukan medan kuasa semata,
tetapi seni membina kebaikan bersama.
Dan untuk itu, pemimpin mesti memiliki phronesis—kebijaksanaan praktikal.
Bukan hanya tahu apa yang betul, tetapi tahu bila dan bagaimana melaksanakannya.

Aristotle membezakan antara sophia (kebijaksanaan teoritikal) dan phronesis (kebijaksanaan praktikal).
Ramai yang tahu teori keadilan, tetapi tidak mampu melaksanakannya dalam dunia sebenar.
Phronesis adalah kebijaksanaan yang hidup—yang tahu membaca suasana,
menimbang akibat, dan memilih tindakan yang paling tepat untuk kebaikan bersama.

Inilah yang kita lihat dalam sahabat-sahabat Rasulullah ﷺ:

• Abu Bakar yang memilih kelembutan dalam krisis murtad
• Umar yang tegas tetapi adil dalam pentadbiran
• Ali yang bijak menimbang antara kebenaran dan kestabilan

Aristotle juga memperkenalkan konsep eudaimonia—kebahagiaan yang bukan sekadar rasa senang,
tetapi hidup yang selaras dengan kebaikan.
Ia adalah kebahagiaan yang apabila dipandang semula, terasa masuk akal, penuh makna, dan layak dikenang.

“Happiness is the activity of the soul in accordance with virtue.”
— Aristotle

Dalam Islam, ini selari dengan konsep sa’adah—kebahagiaan yang datang dari iman, amal soleh, dan akhlak mulia.

Firman Allah:

“Barang siapa yang beramal soleh, lelaki atau perempuan, dan dia beriman, maka Kami akan berikan kepadanya kehidupan yang baik.”
(Surah An-Nahl: 97)

Aristotle menulis dalam Politics:

“A state is not a mere society for living together, but a society for living well.”

Negara bukan sekadar tempat berteduh,
tetapi tempat membina kehidupan yang baik.
Dan itu hanya berlaku jika warganya berbudi,
dan pemimpinnya memiliki phronesis dan arete.

Jika rakyatnya bebas tetapi tanpa kendali,
negara akan merosot ke tirani.
Jika rakyatnya cerdas tetapi rakus,
negara akan runtuh ke dalam oligarki.

Di Malaysia, kita melihat usaha membina kebajikan melalui tindakan kemanusiaan; Bantuan MySARA untuk golongan rentan, Subsidi RON95 untuk meringankan beban rakyat, serta Program makanan asas, bantuan pendidikan, dan sokongan kesihatan

Namun, kebajikan bukan sekadar dasar.
Ia mesti menjadi karakter rakyat dan pemimpin.
Kerana bangsa yang berbudi akan bertahan,
dan bangsa yang culas akan hilang arah.

Hari ini, kita belajar bahawa kebajikan bukan hanya urusan peribadi,
tetapi penentu nasib umat dan negara.
Sahabat-sahabat Rasulullah ﷺ telah menunjukkan bahawa karakter dibina melalui tindakan, bukan kata-kata.
Dan Aristoteles mengingatkan bahawa kebajikan adalah jangkar jiwa dan kompas bangsa.

Maka, jika kita ingin membina masa depan yang bermaruah,
mulakan dengan membina karakter yang berbudi.
Kerana pada akhirnya, bukan gelar, bukan harta, bukan kuasa—
tetapi kebajikanlah yang menentukan jalan hidup kita.

Ya Allah,
Kurniakanlah kepada kami jiwa yang berbudi,
hati yang dermawan,
dan akhlak yang membina bangsa.
Jadikanlah kami seperti sahabat-sahabat Rasulullah ﷺ,
yang hidup dengan kebajikan dan meninggal dengan kemuliaan.

Tanamkanlah dalam diri kami keberanian seperti Abu Bakar,
keadilan seperti Umar,
kedermawanan seperti Uthman,
hikmah seperti Ali,
dan keikhlasan seperti Abdul Rahman bin Auf.

Ya Allah,
Tanamkanlah dalam jiwa kami kebajikan yang hidup,
yang membimbing tindakan,
dan membina masa depan yang bermakna.

Kurniakanlah kepada pemimpin kami phronesis yang bijaksana,
dan kepada rakyat kami arete yang berbudi.
Jadikanlah Malaysia bukan sekadar tempat tinggal,
tetapi tempat membina kehidupan yang baik.

Ya Mujib,
Peliharalah kami dari tirani yang lahir dari kelalaian,
dan dari kehancuran yang lahir dari keserakahan.
Jadikanlah kami umat yang hidup dengan eudaimonia,
dan mati dengan husnul khotimah.

Jadikanlah Malaysia negeri yang dibina atas karakter,
dan umat ini sebagai pewaris kebajikan yang abadi.

آمِيْن يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

Catatan Subuh Pak Ari - 24 September 2025

No comments:

Post a Comment