Monday, January 25, 2010

Daun Pandan

Pandan wangi (atau biasa disebut pandan saja) adalah jenis tumbuhan monokotil dari famili Pandanaceae yang memiliki daun beraroma wangi yang khas. Daunnya merupakan komponen penting dalam tradisi masakan di Malaysia, Indonesia dan negara-negara Asia Tenggara lainnya.
Tumbuhan ini mudah dijumpai di pekarangan atau tumbuh liar di tepi-tepi selokan yang teduh. Akarnya besar dan memiliki akar tunjang yang menopang tumbuhan ini bila telah cukup besar. Daunnya memanjang seperti daun palem dan tersusun secara roset yang rapat, panjangnya dapat mencapai 60cm. Beberapa varietas memiliki tepi daun yang bergerigi. (Wikipedia)

Saya amat tertarik dengan tumbuhan ini (sebagai sebahagian ciptaan Allah) yang daunnya amat berguna. Selain digunakan sebagai pewangi dalam masakan, boleh juga digunakan untuk mewangikan apa-apa yang perlu diwangikan.

Sebelum menziarahi kubur, untuk mencukupkan bunga-bungaan... daun-daun pandan yang bergerigi dipotong-potong kecil yang juga bertujuan untuk mewangikan bunga-bungaan itu dan kadangkala dimasukkan ke dalam cerek air supaya air siraman nanti pun aku turut menjadi wangi.

Ada juga surirumah yang meletakkan daun pandan ni di dapur atau dalam bilik mandi bagi menghalau lipas. Yang paling terkini, saya juga mendapat info daun pandan ini juga amat efektif untuk menghalau ular. Sewaktu berada di Membakut Eco Resort, pegawai di Resort memaklumkan tujuan pandan ditanam adalah untuk menghalau ular yang banyak di sekitar kawasan tersebut.

Ular-ular ni pun sebenarnya dilepaskan bertujuan baik untuk mengawal populasi tikus bagi memastikan tandan-tandan buah kelapa sawit tidak dimakan oleh tikus-tikus ini.

Inilah sebahagian daripada kitaran dan tindakbalas ekologi alam.

No comments:

Post a Comment